Zwolnienie pracownika nie zawsze jest łatwą decyzją i praktycznie zawsze powinno być ostatecznością. Pracodawca skory do zwalniania swoich podwładnych z byle powodu szybko odczuje problemy kadrowe. Nikt nie lubi pracować w strachu przed zwolnieniem, dlatego nawet lojalny pracownik widząc niestabilną sytuację w firmie zacznie szukać innej pracy. Niezależnie od tego, kwestie te są ściśle regulowane przez prawo pracy i należy ich przestrzegać. Część pracodawców chcąc uniknąć odpowiedzialności próbują wywrzeć na pracowniku taką presję, że zacznie on szukać innej pracy i sam napisze wymówienie. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie, ponieważ takie działanie jest równoznaczne z karanym w Polsce mobbingiem. Zatem jak zwolnić pracownika zgodnie z prawem i szanując jego godność i uczucia?
1) Przekaż jasny komunikat – decyzję o zwolnieniu zapewne dobrze przemyślałeś. Poza wyjątkowymi sytuacjami, gdy zawiniona przez pracownika sytuacja uniemożliwia dalszą współpracę i oznacza natychmiastowe zerwanie umowy, zdecydowanie o zwolnieniu poprzedzone jest licznymi staraniami wyszkolenia, ulepszenia jakości pracy zatrudnionego. W związku z tym może się on spodziewać czego się od niego oczekuje, jak również, że w wypadku braku postępów konieczne będzie szukanie nowej pracy. Dlatego możesz przypomnieć wcześniejsze rozmowy i poinformować, że podjęta została decyzja o rozwiązaniu umowy o pracę. Użycie czasu przeszłego pomoże uniknąć wrażenia, że można to jeszcze naprawić.
2) Wysłuchaj co ma do powiedzenia – możesz się spodziewać różnych reakcji. Najlepiej jest wysłuchać pracownika, a następnie – w razie potrzeby i możliwości – udzielić informacji, które go interesują. Niemniej nie powinieneś wdawać się z nim w dyskusje dotyczące tego jak poradzi sobie z utrzymaniem rodziny czy jak bardzo się starał dla firmy.
3) Poinformuj o istotnych sprawach – informacje dotyczące niewykorzystanego urlopu, czasu jaki jeszcze będziecie współpracować, możliwości wykorzystania dni wolnych na poszukiwanie pracy oraz sposobu rozwiązania umowy pomogą odnaleźć się zwolnionemu pracownikowi, kiedy tylko nieco ochłonie i zacznie szukać rozwiązania.
4) Podziękuj za współpracę – nawet najgorszy pracownik w jakiś sposób przyczynił się do rozwoju firmy. Miał zalety dzięki którym został zatrudniony lub przynajmniej się starał na miarę swoich możliwości. Słowo „dziękuje” jest profesjonalne i świadczy o twojej kulturze. Pomaga także poradzić sobie z nową sytuacją.
5) Przekaż stosowne dokumenty – w chwili rozmowy pracownik powinien dostać do ręki także wypowiedzenie umowy. Pamiętaj! Słowa są bezwartościowe, jeśli nie będzie ich na piśmie. Inne dokumenty, takie jak świadectwo pracy pracownik może otrzymać po zakończeniu pracy lub drogą pocztową z zachowaniem stosownych terminów.
6) Nie zapomnij o podpisie – aby wypowiedzenie było skuteczne, powinno zostać podpisany przez obie strony. Jeśli spodziewasz się problemów z tym związanych, możesz poprosić, aby podczas rozmowy była obecna jeszcze jedna osoba, która posiada uprawnienia administratora danych osobowych.