Adidas od dobrych kilkudziesięciu lat należy do najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, jak ciekawa jest historia niemieckiej firmy, która słynie z produkcji obuwia sportowego. Zdecydowanie warto poznać kilka interesujących faktów o założycielach marki, jej losach czy też nawet logo. Sprawdź, co powinien wiedzieć każdy fan obuwia Adidas.
Nazwa firmy pochodzi od imienia i nazwiska założyciela
Początki firmy sięgają 1924 roku, gdy dwóch braci o nazwisku Dassler postanowiło założyć przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją butów sportowych. To właśnie w ich obuwiu wystąpiły reprezentacje Niemiec podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1936 roku. Jednak do 1949 roku wyroby niemieckiej firmy z Bawarii były sprzedawane pod nazwą Gebrüder Dassler Schuhfabrik.
W pewnym momencie zawodowe drogi braci rozeszły się i Adolf Dassler w 1949 roku zarejestrował firmę Adidas. Nazwa pochodzi od pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela przedsiębiorstwa. Z całą pewnością zmiana okazała się strzałem w dziesiątkę, ponieważ wpadała w ucho i łatwo było ją zapamiętać. Co więcej, w Polsce nadal wiele osób wszystkie sportowe buty określa mianem adidasów.
Adidas i Puma mają wspólne korzenie
Krótko po zakończeniu II wojny światowej bracia Dasslerowie zaczęli mieć nieco odmienne wizje dotyczące przyszłości swojej fabryki obuwia. W 1947 roku doszło do podziału firmy i każdy z braci założył własne przedsiębiorstwo. Rudolf Dassler nazwał swój biznes Ruda, a Adolf Dassler zapoczątkował historię marki popularnych butów Adidas NMD. Po pewnym czasie pierwszy z braci zmienił nazwę swojej firmy i tak powstała Puma – jedna z najbardziej znanych marek obuwia sportowego na świecie.
Rozłam w biznesie i rodzinie stał się początkiem zaciętej rywalizacji między braćmi. Walkę o miano lidera branży toczyli nie tylko na świecie, ale także nawet w swoich rodzinnych stronach. Piłkarze jednego z klubów piłkarskich nosili obuwie marki Adidas, natomiast w drugim klubie preferowano buty Puma. Bracia Dasslerowie nigdy się nie pogodzili, a kilka lat temu powstał nawet film opowiadający o ich rywalizacji w świecie obuwia sportowego.
Marka ma więcej niż jedno logo
Zdecydowana większość marek stawia na jedno charakterystyczne logo. Marka Adidas poszła nieco inną drogą. Choć jej znak firmowy ewoluował na przestrzeni lat, to każda kolejna wersja nie była wycofywana i zamiast tego promowano ją na równi z nowszymi projektami. W ten sposób niemieckie przedsiębiorstwo funkcjonuje obecnie z kilkoma, z których każde jest tak samo rozpoznawalne na świecie.
Na początku pojawiły się po prostu trzy czarne paski. Miało to związek z tym, że właściciel marki chciał wyróżnić się na tle konkurencji, która dla wzmocnienia konstrukcji buta stosowała jeden pasek. Następnie zaprojektowano trójlistną koniczynkę z trzema paskami, która została wprowadzona w 1972 roku z okazji olimpiady w Monachium. Z kolei w 1997 roku wprowadzono logo przypominające górę z trzech pasków o różnej wysokości.