Samodzielna ocena prawidłowości działania alternatora

Wiele osób bardzo często zastanawia się nad tym, jak sprawdzić alternator, a właściwie prawidłowość jego działania samodzielnie, w własnych warsztatowych warunkach, bez konieczności udawania się z tym problemem do specjalisty (chodzi tu również poniekąd o zaoszczędzenie pewnej sumy pieniędzy). Tak naprawdę do sprawdzenia poprawności działania alternatora wystarczy posiadanie odrobiny wiedzy (i to wcale nie specjalistycznej) oraz wyposażenie się w dobrej jakości przyrząd służący do mierzenia napięcia stałego (bardzo ważne jest również, aby przyrząd posiadał odpowiedni dla alternatorów zakres pomiarowy – w przeciwnym wypadku pozyskane wyniki nie będą zbyt wiarygodne). Sprawdzenie poprawności działania alternatora w większości przypadków sprowadza się zaledwie do wykonania kilku niezwykle prostych i nie wymagających zbyt wiele pomiarów. Zawsze najlepszym sposobem na osiągnięcie pewnych i bezpiecznych wyników, jest przeprowadzanie pomiarów w czasie, gdy silnik jest wyłączony. Należy podłączyć do akumulatora przyrząd pomiarowy, w sposób odpowiedni zachowując przy tym wszystkie zasady w tej kwestii obowiązujące (tu albo przyda się nieco wiedzy albo po prostu można znacznie wcześniej przygotować sobie taki schemat pasując do typu naszego alternatora, których w internecie znaleźć można naprawdę dość sporo). Po dokonaniu pomiaru należy zapamiętać bądź po prostu zapisać sobie pozyskany wynik. Następnie dopiero po dokonaniu pierwszego z pomiarów, dla dalszego sprawdzania prawidłowości działania alternatora można uruchomić silnik. Wówczas bardzo ważna jest jednak uważna obserwacja, czy w dalszym ciągu jest zapalona czy może już zgasła kontrolka. Tu warto pamiętać o tym, że pomiary nie powinny być przerwane niezależnie od tego, czy kontrolka świeci czy może już nie. Aby pomiary były jak najbardziej wiarygodne uruchomiony silnik powinien popracować około 2 minut bez załączania jakiegokolwiek obciążenia ( nie w każdym bowiem aucie od razu uruchamia się alternator, dlatego też nieco na wszelki wypadek należy zachować taki zapas czasowy). Przy pracującym silniku należy powtórzyć wcześniej wykonywany pomiar i jego wynik również w odpowiedni sposób zanotować. Jeśli zadanie zostało wykonane prawidłowo, wówczas zmierzone napięcie bez załączonych obciążeń powinno wynosić powyżej 13 V (czyli mierzone na tak zwanych wolnych obrotach). Wyniki obu pomiarów oczywiście należy ze sobą porównać (w przeciwnym wypadku dokonywanie dwóch pomiarów byłoby nieco bezsensowną stratą czasu). W przypadku zauważalnego wzrostu napięcia stanowi potwierdzenia naładowania akumulatora, jednak nie jest to jeszcze informacja mająca największe znaczenie przy ustalaniu, czy alternator w aucie działa prawidłowo. Do oceny prawidłowości działania alternatora konieczne staje się podłączenie dmuchawy i podkręcenie jej na maksymalne obroty (pamiętając by dmuchawa ogrzewała tylną szybę, a obroty silnika nie schodziły poniżej 2000 obr/min). Jeśli alternator pracuję prawidłowo wykonany w tym momencie pomiar wskaże wartość nie mniejszą niż 13,5 V.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here