Naprawy blacharskie

Zdecydowana większość Polaków posiada w swoim dobytku samochody, ale ogromny odsetek to pojazdy, które najlepsze lata mają już za sobą. Często nabywane są auta, które w chwili zakupu mają już dziesięć lat lub więcej, a to już jest czas kiedy metal i jego zabezpieczenie antykorozyjne jest w nienajlepszej już formie. Większość aut importowanych do kraju miało większe lub mniejsze kolizje i tak zwane “przygody” drogowe. Kupując auta częściowo uszkodzone, naprawiając je niestarannie, autokomisy polskie wzbogacają się na naiwności konsumentów. Nabywca kupuje auto oczami, więc jak widzi ładny lakier to od razu uważa, iż samochód jest w perfekcyjnym stanie. Niestety tak nie jest. Pod świeżą powłoką lakierniczą kryć może się amatorska metoda zamaskowania skorodowanego elementu.

Jak usunąć rdzę w sposób bardziej profesjonalny? Na sam początek powinniśmy ocenić czy dany element jest wymienialny w całości czy będzie potrzebna rzemieślnicza praca blacharza, który odpowiednio dopasuje i dognie z arkusza blachy niezbędny element. Naprawę w postaci wymiany całego elementu najczęściej możemy wykonać przy uszkodzeniu błotników przednich – to można wykonać nawet samemu – lub pokrywy silnika lub tylnej klapy bagażnika. To są części ogólnodostępne w autoryzowanych serwisach lub na serwisach aukcyjnych. Niestety w przypadku elementów takich jak progi i poszycie progu lub różne części podwozia i podłogi są niestety tylko i wyłącznie do wycięcia i spawania dopasowanych elementów. Podobnie sprawa tyczy się słupków “A” i “B” lub tylnych ćwiartek i błotników – a są to miejsca nad wyraz często korodujące. Przy naprawie specjalista dopasowuje i dogina z odpowiedniej grubości blachy element, następnie wspawuje go na swoje miejsce. Od tego momentu zaczyna się proces odpowiedniego zabezpieczenia przed rdzą, która dość szybko postępuje. Wszystkie profile zamknięte, tj. progi i słupki zabezpiecza się preparatem od środka i zamyka się je szczelnie. Podłogę i spód poszycia progu pokrywa się specjalną gumowaną mieszanką, która zabezpiecza powierzchnię przed ostrymi kamieniami. Oczywiście wcześniej wszystko się szlifuje, pokrywa podkładami antykorozyjnymi lub cynuje się. Następnie jest kładziona baza i kilka warstw odpowiednio dobranego lakieru, a dopiero na sam koniec lakier bezbarwny nadający połysk. Po kilkudziesięciu godzinach dany element gotowy jest to ostatecznego wypolerowania, po to by pozostałe elementy pasowały do siebie i żeby nie było widać tak zwanego “odcięcia”.

Warto naprawiać blacharkę naszych pojazdów, zwłaszcza gdy samochód mechanicznie jest bez zarzutu. Naprawa progów i błotnika to często niecałe tysiąc pięćset złotych i jest to mała kwota w odniesieniu do efektów. Samochód zyskuje nowe oblicze i drugie życie, a my możemy cieszyć się dobrze wyglądającym autem. Warto dbać zwłaszcza o samochody starające się o miano klasyków – kto wie, może kiedyś będą warte krocie, a my tylko będziemy sobie pluć w brodę, że nie naprawialiśmy samochodu na czas, a niestety czasami gdy minie moment krytyczny, nie opłaca się nic z nim robić.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here