Jak zdiagnozować usterkę cewki zapłonowej?

Właściciele aut doskonale wiedzą o tym, że w szczególności przy modelach wyposażonych w silnik benzynowy, że jedną z najczęstszych usterek pojawiających się w pojeździe są awarię układu zapłonowego, najczęściej cewek. Jak sprawdzić cewkę zapłonową samodzielnie? Niestety, bez posiadania odpowiedniego sprzętu i specjalistycznej wiedzy może być to bardzo trudne, a czasem wręcz nawet niemożliwe do wykonania. W zdecydowanej większości przypadków w tej kwestii nie da się ominąć wizyty u profesjonalisty. Cewka zapłonowa jest jednym z elementów układu zapłonowego. Odpowiedzialna jest przede wszystkim za gromadzenie odpowiedniej ilości energii elektrycznej, niezbędnej do prawidłowej pracy całego układu. Bez zgromadzonej energii nie możliwy byłby przeskok iskry na świecy zapłonowej, a tym samym zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej, pozwalającej na przemieszczanie się autem. Specjaliści sprawdzając prawidłowość działania cewki moczowej najczęściej zaczynają od pomiaru rezystancji pierwotnego oraz wtórnego uzwojenia. Rezystancja stanowi wielkość informującą o tym, jak wygląda relacja pomiędzy napięciem i natężeniem prądu elektrycznego. Zatem do przeprowadzenie tego typu badania niezbędne jest posiadanie omomierza. W przypadku samochodów osobowych z silnikiem benzynowym rezystancja może wynosić od wartości poniżej oma nawet do kilku omów. Tak naprawdę wartość ta uzależniona jest od cech charakterystycznych danego pojazdu – tak wygląda sytuacja uzwojenia pierwotnego. Natomiast jeśli chodzi o rezystencję uzwojenia wtórnego wartość ta nie powinna być mniejsza niż 800 omów (a w wielu przypadkach może sięgać wartości nawet kilkunastu kiloomów). Tak naprawdę samo badanie nie wystarczy, bowiem dla prawidłowości i efektywności jego wykonania bardzo ważne jest również sprawdzenie, jaką wartość rezystancji dla pojazdu określił producent. Zgłaszając się do specjalisty w celu sprawdzenia, czy cewka zapłonowa działa prawidłowo, z całą pewnością dokona on sprawdzenia, poza prawidłowością jej działania tego, czy aby na pewno została prawidłowo dobrana do modelu i cech charakterystycznych. auta. Prawidłowość dobrania cewki do auta ma bardzo duże znaczenie, chociaż niestety w dalszym ciągu zapomina o tym zbyt wielu kierowców. Jeśli w pojeździe zamontowana zostanie cewka o zbyt dużej wartości rezystancji pierwotnej, wówczas możemy się spodziewać, że przez to znacząco wzrośnie zużycie paliwa, a sam silnik nie będzie w stanie pracować na wyższych mocach. Natomiast w przypadku doboru cewki o zbyt niskiej rezystancji pojawia się problem zbyt dużego przepływu prądu, co w skrajnych sytuacjach może doprowadzić nawet do poważnych uszkodzeń układu zapłonowego. Dlatego dobranie cewi odpowiedniej dla parametrów danego auta jest niezwykle ważne. W celu sprawdzenia prawidłowości działania cewki nie można zapomnieć również o bardzo dokładnym przyjrzeniu się jej budowie. To istotny element, który może specjalistę nakierować na wiele usterek, często nie widocznych na pierwszy rzut oka. Warto także zapamiętać, że cewka to element nie podlegający naprawom ani regeneracji. W tym przypadku w grę wchodzi jedynie jej wymiana na nową.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *